×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


bas quaedvlieg
EREDIVISIE RODA JC 0 SPARTA 2
In het oog van de storm
Het was de avond van de Misser van het Jaar. Maar ook de avond waarop zich onweerstaanbaar de vraag opdrong hoe clubleiding, trainer en spelers van Roda JC zich gaan houden in het krachtenveld dat steeds heviger wordt.
DOOR ROEL WICHE

KERKRADE

Na een lange, bizarre avond die wellicht nooit meer uit zijn geheugen kan worden gewist, staart de meest besproken speler van eredivisieronde 27 naar de grond, alsof hij zoekt naar een diepe mijnschacht waarin hij alsnog kan wegzakken. De laatste vraag aan Mikhail Rosheuvel is of hij thuis een schouder van iemand kan leasen om de komende dagen door te komen, dagen waarin de beelden van zijn onwaarschijnlijke misser in de 67ste minuut van Roda JC-Sparta ongetwijfeld de wereld zullen overgaan. Rosheuvel knikt ja, maar weet tegelijkertijd dat hem slapeloze nachten wachten. Hij heeft gefaald op het moment dat falen geen optie was, in een wedstrijd waarin de toekomst van zijn werkgever op het spel staat.

In alles symboliseert de black-out het seizoen van Roda JC, de ploeg die steeds harder vastgenageld wordt op de laatste plaats, terwijl de concurrenten één voor één wegsluipen. Niets lukt, niets komt van de grond, niets heeft blijvende waarde, niets geeft de fans enige hoop en vertrouwen dat het nog goed kan komen.

Het spel oogt gewaagder dan in de jaren van het betonvoetbal, maar de manco’s zijn net zo groot, zo niet groter. In welke samenstelling het elftal ook speelt, altijd sist er vroeg of laat – meestal vroeg - een gaatje dat voorkomt dat de band opgepompt blijft. De aanvallers die na de winterstop voor een korte opleving zorgden, vormen nu de zwakste linie. De beoogde leiders van de ploeg zijn uit vorm (Schahin, Auassar), staan niet op (Gustafson) of vallen voortdurend geblesseerd uit (El Makrini). Zelfs de Moeder aller Kansen wordt gemist. Het zorgt alles bij elkaar voor een werkklimaat waarin de overtuiging en het geloof met de minuut sneller lijken weg te vloeien.

De grote vraag is nu hoe het bastion Roda JC zich gaat houden in het krachtenveld dat onvermijdelijk op vele fronten voelbaar zal worden. Technisch directeur Harm van Veldhoven probeert het afbrokkelende krediet bij het hevig ongeruste supporterslegioen terug te winnen en gaat in de eerste helft tegen Sparta tussen de fanatieke fans op de Koempeltribune staan. Hij heeft een statement naar het roerige verleden gemaakt door het contract met coach Robert Molenaar al vroegtijdig te verlengen, maar heeft steeds meer overtuigingskracht nodig om dat besluit te verdedigen. Een weg terug is er niet meer: Van Veldhoven móét achter zijn trainer blijven staan, ook in het geval van degradatie, anders is hij niet meer geloofwaardig.

Progressie

En dan is er nog Molenaar zelf. De coach heeft de steun van de clubleiding als houvast, maar weet als geen ander dat hij in het oog van de storm komt te staan. De realiteit is niet alleen dat hij op de puinhopen van het verleden moet bouwen en een van de kwalitatief matigste ploegen onder zijn hoede heeft gekregen, maar ook dat hij niet in staat is geweest – tot nu toe - om met zijn visie en aanpak enige vorm van duurzame progressie te boeken. Hij zal nu moeten dealen met een situatie waarin hij de aanzwellende kritiek en onvrede van het Umfeld alleen kan temperen met resultaten. Om de fatale laatste plaats te ontlopen wacht er in de laatste zeven wedstrijden een tweestrijd met FC Twente, waar de druk zo mogelijk nóg hoger is dan in Kerkrade. Beide traditieclubs zijn de afgelopen jaren diep gevallen en krijgen nu de rekening gepresenteerd in een hevig degradatiegevecht.

Worsteling

Die worsteling had Mikhail Rosheuvel voor zijn werkgever een stuk kunnen verlichten als hij zijn rechtervoet op een eenvoudige, normale manier tegen de bal had gezet, twee meter voor een maagdelijk leeg doel, in minuut 67 van de wedstrijd tussen nummer achttien (Roda) en nummer zeventien (Sparta). Het zou dan van 0-2 weer 1-2 zijn geworden en wellicht hadden de 12.664 toeschouwers – minus de 364 fans uit Rotterdam – hun ploeg dan naar minimaal een punt geschreeuwd. Maar het is allemaal niet gebeurd, op wéér een avond vol frustraties en ongeloof in Kerkrade.

Wie er straks om hem wacht? Rosheuvel: „Vrienden, familie, ze zijn er voor me. Nee, ik ga de beelden niet terugkijken. Maar ik zal er wel niet aan kunnen ontkomen.”
ma 12 maart 2018 om 06:23 - 12 maart 2018 om 06:23 # 7955
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement