×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher
Altijd beladen, sinds 26 mei 2013
De lentegroene Puma’s die Mark-Jan Fledderus (foto rechts) op 26 mei 2013 eeuwige roem bezorgden in Kerkrade en omstreken liggen ergens in een doos in het Parkstad Limburg Stadion, in afwachting van een nieuw Roda-museum. Zijn vrije trap in de ultieme minuten van de finale van de play-offs tegen Sparta zorgde voor hevige emoties in beide supporterskampen: uitzinnige vreugde versus totale verslagenheid.

Sindsdien is elke wedstrijd tussen de traditieclubs uit Kerkrade en Rotterdam-Spangen beladen. Fans van Sparta beschouwen de tocht naar het diepe zuiden als de minst comfortabele van het seizoen, wegens de afstand, de sentimenten én de frustrerende reeks resultaten: de laatste vijf duels in Kerkrade werden verloren, op alle fronten (competitie, beker, play-offs).

Roda JC heeft niet alleen de statistieken mee, maar ook het psychologische voordeel van zijn reputatie als overlevingskunstenaar. In do-or-die wedstrijden komt blijkbaar een soort oergevoel naar boven, door sommigen beschouwd als de koempelmentaliteit, wat dat dan ook is. Zo bleef de ploeg vier keer overeind in de Russische roulette van de play-offs. Sparta houdt zich veel minder staande in een zenuwenspel. De Kasteelploeg sneuvelde sinds het jaar 2010 juist vier keer in de nacompetitie.

Sentimenten zullen er ook op een ander gebied zijn. Alex Pastoor, de trainer die door Sparta vlak voor de kerstdagen werd geslachtofferd, is al jaren een van de beste kameraden van Robert Molenaar. De Roda-coach zal daar misschien nog eens aan denken als hij vanavond het vuur in zijn ploeg probeert te blazen dat o zo nodig is voor dit degradatiegevecht. Hij mag hopen dat de hondstrouwe fans in Kerkrade, vaak kritisch op de tribune, zich bundelen tot de twaalfde man. Honderden supporters zullen in een mars vanaf een café in Heerlerbaan naar het stadion lopen. Inmiddels zijn zo’n 12.000 kaarten verkocht.
za 10 maart 2018 om 06:32 - 10 maart 2018 om 06:32 # 7212
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 19 april 2024 om 20:00
Parkstad Limburg Stadion



Roda JC Kerkrade


De Graafschap

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement