×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher
BITTERZOET
De adviseur
Voetbal is blijkbaar een ingewikkelde sport, waarom wemelt het er anders van de adviseurs? Als het niet draait en de resultaten onder de verwachtingen blijven, slaat de paniek toe. De spelers weten het niet meer, de trainersstaf gaat gebukt onder de aanzwellende kritiek en de directie vergadert zich suf. Als niemand nog weet van welk hout pijlen te maken, is er altijd nog die ene reddingsboei: de adviseur. Zo ging het bij PSV waar Phillip Cocu in 2014 vaak koffie ging drinken met Guus Hiddink. Zo ging het bij FC Utrecht waar Co Adriaanse het handje mocht vasthouden van Rob Alflen. Giovanni van Bronckhorst kon bij Feyenoord even leunen op de schouders van Dick Advocaat. Bij Go Ahead Eagles dachten ze degradatie te voorkomen door de grote Bert van Marwijk in te vliegen. En Alex Pastoor vond bij het dolende Sparta vóór de winterstop een luisterend oor bij Leo Beenhakker, waarna hij gewoon werd ontslagen.

Ook bij Roda JC hadden ze behoefte aan advies van een oude rot in het vak. De club ontsnapte vorig seizoen ternauwernood aan degradatie, met dank aan Huub Stevens die de coaching in de play-offs overnam van de ontslagen Yannis Anastasiou. Als dank voor bewezen diensten werd Stevens dit seizoen aan boord gehouden als technisch adviseur. Behalve dat hij bemiddelde bij de transfers van een aantal Duitse spelers, bleef de rol van Stevens onduidelijk. Gisteren liet de Sittardenaar in deze krant weten dat hij niet langer adviseur van Roda wil zijn. Reden hiervoor is dat hij zich niet gehoord voelt. De club zou zijn adviezen in de wind hebben geslagen. Bij Roda doen ze alsof hun neus bloedt. Algemeen directeur Wim Collard en technische man Harm van Veldhoven bezweren dat er van onderlinge wrijving geen sprake is. Eigenaar Frits Schrouff wist te melden dat Huub goed werk levert en daarvoor ook goed wordt betaald. Met de laatste zinsnede is één misverstand in elk geval de wereld uit. Adviseurs delen hun kennis en ervaring niet louter uit clubliefde, maar ook om hun bankrekening te spekken. Voetbal is pure business, ook als je Huub Stevens heet en verweven bent met Roda JC.

Waarom Stevens daadwerkelijk is vertrokken bij Roda zweeft nog altijd boven de markt. Ik denk dat de koek gewoon op was. Het adviseurschap is als een opgepompte band die langzaam leegloopt. Als de situatie nijpend is en de vertwijfeling groot, is het aanstellen van de adviseur vaak de laatste strohalm. In het begin ligt de adviseur onder een vergrootglas, maar binnen de kortste keren verdwijnt hij naar de achtergrond en vervolgens definitief uit beeld. Roda JC begon aan deze competitie met een nieuwe trainer, Robert Molenaar, en een nieuwe technisch directeur, Harm van Veldhoven. Als je twee mannen aan boord hebt die met een frisse kop hun stempel willen drukken op het sportieve beleid, val je als adviseur tussen wal en schip. Ik zou Huub Stevens – geheel gratis – willen adviseren zich nooit meer beschikbaar te stellen voor deze job. De vrijblijvendheid die kleeft aan het adviseurschap staat haaks op de overgave en rechtlijnigheid die hij als voetbalman altijd heeft gepredikt. De adviseur drinkt kopjes koffie, dropt wat ideeën en mag er op de tribune het zijne van denken. Niks voor Huub, een man van alles of niks.

‘Als niemand nog weet van welk hout pijlen te maken is er altijd nog de adviseur’
Het gaat niet goed met Roda. Verlies zaterdag tegen Sparta brengt degradatie weer een stap dichterbij. Ideale omstandigheden voor de aanstelling van een adviseur. Er is na het vertrek van Stevens vast nog een wel een andere grote naam te vinden die in Kerkrade voor een forse vergoeding koffie wil komen drinken.
wo 07 maart 2018 om 06:53 - 07 maart 2018 om 06:53 # 6658
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement