×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Bas Quaedvlieg
‘Meer geleerd dan Maurice Steijn’
Waar de concurrenten hun trainer offerden krijgt de coach van Roda JC rugdekking. Robert Molenaar (49) is na vier roerige jaren in Kerkrade de eerste trainer wiens contract verlengd wordt.
DOOR ROEL WICHE

KERKRADE

Roda JC beleeft wederom een zwaar seizoen en staat onder de rode streep. Toch verlengt de club uw contract nu al met een jaar. Voelt u dit als een enorme steun in de rug?

Robert Molenaar: „Dat vertrouwen heb ik dit seizoen continu ondervonden. Nee, ik heb daar niet om hoeven vragen. Ik ervaarde die steun uit gesprekken en het gemeenschappelijk inzicht dat daaruit voortvloeit. We hebben een helder beeld voor ogen van het pad dat we willen bewandelen, in het besef dat dit bezaaid is met allerlei valkuilen.”

U begon het seizoen met nul uit zes. Op een supportersavond kwamen er veel frustraties naar boven. Heeft u ooit gedacht: ga ik dit redden?

In Engeland gingen we rond kerst het ziekenhuis in, naar de kankerafdeling. Confronterende momenten. Dan dacht ik: zo slecht hebben wij het niet. De vraag is: kan je dat elke dag vertalen? Robert Molenaar
„Je ligt onder een steen als je niet weet dat er consequenties kunnen volgen. Maar het beïnvloedt niet de manier waarop ik werk. Ik moet alleen thuis de gemoederen stillen. Zegt mijn vrouw: lach eens wat meer in de camera. Of: had je niet eerder moeten wisselen? Dit seizoen is erg leerzaam. Ik geloof echt dat ik in vergelijking met bijvoorbeeld Maurice Steijn (coach VVV, red.) veel meer geleerd heb. Dat heeft ermee te maken dat je veel tegenslag krijgt en dat je ziet wat dat doet met een spelersgroep. Ik ben als trainer opgeleid om een proces vorm te geven, maar in de praktijk leer je dat je afgerekend wordt op resultaat. Waan van de dag en emotie spelen een grote rol. Gelukkig is dat, denk ik, nu veel minder het geval bij Roda dan vroeger. Anders was ik er ook niet ingestapt.”

U bent het prototype van de nuchtere Hollander. In hoeverre laat u zelf emoties toe?

„Ik wil mijn gemoedstoestand niet laten bepalen door emoties die je niet helpen. Maar dit werk laat je niet onberoerd. Een mens wil er toe doen. Is geneigd naar complimenten te vissen. Niets streelt je meer dan een speler die zegt: aan die trainer heb ik iets gehad. Als je hoon oogst, doet dat ook wat met je. Je gaat wél kijken of dat terecht is. Daardoor raakt ook niet alles je. Kritiek voelt altijd slecht, maar het is wel zo dat ik er altijd wat mee doe. Het kan het klotegevoel niet wegnemen, maar het is niet zo dat ik niet van mijn voetstuk te brengen ben.”

U houdt van structuur, bent vasthoudend. Mensen noemen u ook eigenwijs, eigengereid.

„Dat heet een visie. Die visie heb ik omdat het iets teweeg brengt en in het verleden iets heeft opgeleverd. Maar ik ben niet doof voor goede argumenten, dan kan ik bijsturen. Wel op basis van feiten, niet op emoties of gevoel. Daar zijn zat voorbeelden van. We zijn deze competitie begonnen met de meest naïeve variant van onze speelwijze. Omdat die aansprekend voetbal kan opleveren en het meeste plezier voor een spelersgroep. Maar niets gaat zonder resultaat. Uiteindelijk hebben we dat bijgesteld met een extra controlerende middenvelder. Later hebben we er weer een spits bijgezet. Zo probeer je een team te ontwikkelen, daar werk je keihard voor.”

U werkt met een spelersgroep die u introvert noemt. Tegelijk hoort bij de clubcultuur een over-mijn-lijk- mentaliteit. Die is niet altijd te zien, zoals zondag tegen Willem II. Bent u in staat die uitersten te verbinden?

„Dat is best moeilijk. Als jij heel introvert bent, kost het enorm veel kracht en effort om op tafel te slaan. Vaak bij ultieme stress komt dat tot uiting, dan worden mensen plots heel extravert. Vanaf minuut één zijn we hiermee bezig. Toen we zes aanvoerders benoemden, was dat geen onzin, maar het vormen van een kern die leiderschap moet tonen. Die kritische vragen stelt, controleert of we alles uit de kan halen. Dani Schahin was daar niet bij, maar heeft zich later ontpopt als leider. Met zijn veelbesproken vingertje riep hij niet alleen het publiek ter verantwoording, ook zichzelf. En het team. Wij moeten zorgen voor die vonk naar het publiek. Aan die afspraak moeten we ze wél herinneren, kijk naar het duel bij Willem II.”

Simon Gustafson is begenadigd, maar mentaal onpeilbaar. U praat veel met hem, maar hij laat nog te vaak zijn kop hangen. Kunt u hem wel raken?

„Die overtuiging heb ik, maar misschien is het een illusie. Je kunt het karakter van iemand maar voor twee, drie procent beïnvloeden. Extravert, introvert, slordig of nauwgezet: het zijn eigenschappen waarmee je te dealen hebt. Met Simon is dat ook zo. Hij heeft mentale kwaliteiten waarmee hij ver voor ligt op andere spelers: hoe hij dingen ziet, vragen die hij stelt. Voetbalintelligentie. Hij moet zich bewust worden van zijn valkuilen, hij zit midden in dat proces. Zijn ambitie zal bepalen of hij sterk genoeg is daarmee om te gaan. Hoe graag wil hij naar een grotere club? Als hij dat oppakt, hebben wij er ook voordeel van.”

U heeft zichzelf op uw 23ste het profvoetbal ingevochten en maakte later een transfer naar Engeland. Met uw carrière zou u toch al uw spelers kunnen inspireren?

„Ik kwam van de MTS. Mijn toekomst was een keurslijf. Als elektricien elke ochtend het busje in, overall aan en op mijn knieën rare kasten in. Met het risico om je poten te branden of elektrische schokken te krijgen. Toen kreeg ik de kans om prof te worden. Elke dag als ik zo’n busje voorbij zag rijden, prees ik mezelf gelukkig. In Engeland gingen we rond kerst het ziekenhuis in, daar kreeg de kankerafdeling een gezicht. Dat waren heel confronterende momenten. Dan dacht ik: zo slecht hebben wij het niet. De vraag is: kan je dat elke dag vertalen? Als ik met spelers spreek, zeggen ze vaak: 99 van de 100 dagen geef ik het uiterste. Drie weken later spreek ik ze opnieuw: noem je dit het uiterste? De theorie is willen, maar in de praktijk moet je het ook kunnen.”

De weken van de waarheid zijn aangebroken. Hoe gaat u uw ploeg wapenen voor dit gevecht?

„De laatste duels tonen aan dat we tekort geschoten zijn op het gebied van winnaarsmentaliteit. Dat heeft centraal gestaan in onze voorbereiding. Als je wil slagen als profvoetballer, is dat onmisbaar.”
vr 02 maart 2018 om 06:34 - 02 maart 2018 om 06:34 # 5291
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement