×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


ermindo armino
SPEELWIJZE
Roda wil offday tegen FC Utrecht snel wegspoelen
Drie dagen nadat de rechter zich over Willem II-Roda (beker) heeft gebogen, staat dezelfde wedstrijd op het affiche. De belangen zijn morgen niet minder groot.
DOOR ROEL WICHE

KERKRADE

Roda JC-FC Utrecht, 1-4. Een wedstrijd om heel snel te vergeten, zou je zeggen. Maar toch ook weer niet. Trainers en spelers van de nummer 17 van de eredivisie spoelden deze week de film nog eens diverse malen terug, discussiërend aan de eettafel, in de kleedkamer en op het trainingsveld. De Kerkradenaren waren machteloos en joegen - citaat doelman Jurjus - de eigen fans het stadion uit. Waar ging het mis en waarom ging het mis?

Hoewel de wedstrijd afgelopen zondag desastreus verliep, blijft trainer Robert Molenaar achter de behoudende speelwijze staan die hij tegen Utrecht hanteerde. Die was in zijn ogen gerechtvaardigd, gezien het kaliber van de tegenstander. Wel nam hij in een groepsgesprek met zijn spelers de gevolgen op zijn schouders. „Ik heb daarin vooropgesteld dat ik eindverantwoordelijk voor die keuze was. De hele week hebben we met deze tactiek naar de wedstrijd toegewerkt. Uit de groep heeft niemand die ter discussie gesteld.”

Interessante vraag is met welke opstelling en met welk spelconcept de Roda-coach zijn elftal het veld instuurt in Tilburg, waar de belangen voor beide ploegen groot zijn. Molenaar presenteerde zich in de eerste helft van het seizoen als een trainer die veelvuldig trouw bleef aan een vaste speelwijze, met de overtuiging dat zijn ploeg op deze manier progressie zou boeken. Na de winterstop is de tactiek minder in steen gebeiteld. Zo wisselde hij diverse malen van systeem. Niet alleen tegen Utrecht speelde hij met vijf verdedigers, maar ook in de bekerwedstrijd tegen Willem II, op een veelbesproken avond die later leidde tot een juridisch steekspel rond de videoscheidsrechter.

Of Roda morgen in Tilburg opnieuw zo gaat spelen, blijft nog in nevelen gehuld. Molenaar doet zelden uitspraken over zijn basisploeg. Wel moet hij de toenemende concurrentiestrijd zien te ‘managen’. Kan hij bijvoorbeeld nog om Jorn Vancamp heen? De jonge Belgische aanvaller zat tegen FC Utrecht zwaar teleurgesteld op de bank en scoorde prompt tijdens zijn invalbeurt. De huurling van Anderlecht vond in de laatste vijf eredivisiewedstrijden vier keer het doel. Zijn moyenne na de winterstop in de competitie: één doelpunt per 62 minuten. Een basisplaats voor Vancamp zou letterlijk een steun in de rug zijn voor Dani Schahin. De Duitse spits stond zonder buddy tegen FC Utrecht op een eiland en vond niemand in de buurt die van zijn beulswerk kon profiteren.

Hoe dan ook, de confrontatie in Tilburg gaat morgen de toon zetten voor een maand waarin het voor Roda JC erop of eronder is. In maart staan wedstrijden op het programma tegen twee andere directe concurrenten, NAC (uit) en Sparta (thuis).

Stuk voor stuk duels onder hoogspanning waarin de Kerkraadse ploeg het beste uit zichzelf moet zien te halen. En de coach ook.
za 24 februari 2018 om 10:28 - 24 februari 2018 om 10:28 # 4072
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement